Glasvezelproviders die elkaars klanten afpakken komt overal en elke dag voor. Vooral in de fase waar de stoep open gaat wil iedereen zo snel mogelijk zo veel mogelijk handtekeningen. Deutsche Telekom, nota bene een semi overheidsbedrijf, is daar wel heel erg de fout mee ingegaan. De benadeelde concurrent sleepte de telco voor de rechter en won.
Het soort incident, waarbij het gaat om zo veel mogelijk handtekeningen binnen harken kennen we ook in Nederland. Schimmige lieden aan de deur met een aanbod, daar hebben instanties en de consumentenbond al zo vaak voor gewaarschuwd.
De verkopers deinzen er niet voor terug de grootst mogelijke onzin te verkondigen. Als snel slaat dat door in het zwart maken van de concurrentie. Of dat echt succesvol is in Nederland valt te betwijfelen. De wettelijke bedenkperiode van 14 dagen heeft wat dat betreft best wel verstrekkende gevolgen voor iedereen die opbelt of aanbelt om iets te verkopen.
In Duitsland tikt het klopje wat trager. De uitrol van glasvezel is er later gestart en mede daarom hebben ze daar nu de wild-west taferelen die hier al weer bijna zijn verdwenen.
Deutsche Telekom heeft de dubieuze eer als grootste partij met glasvezelambities voor de rechter te zijn gesleept. Niet door een consument die spijt had ergens een handtekening voor gezet te hebben, maar door een concurrent. DNS:NET (leuke naam) was het beu door deur-aan-deur verkopers en in flyers te worden omschreven als een onbetrouwbare partij.
DNS:NET is naar de rechter gestapt. Die oordeelde dat Deutsche Telekom , en dus niet “externe partijen”, bewust fout gehandeld heeft met als doel een concurrent zwart te maken. DT dient direct de gewraakte communicatie aan te passen, zo niet dan volgt er een boete tot 250.000 Euro. (*)
(*) voor een groot bedrijf is dat weliswaar een klein bedrag, maar met dit vonnis in de hand kan nu elke concurrent in Duitsland DT tot de orde roepen.





